Computational thinking: A digital age skill for everyone
Tanárként a 21. században a Nemzeti Alaptantervben meghatározott kulcskompetenciák közül talán a legfontosabbnak kell tekintenünk a digitális kompetenciát, amely magában foglalja az alapvető, felhasználói szintű informatikai ismereteket, mint a szövegszerkesztés, adatbázis- és táblázatkezelés, esetleg weblapszerkesztés. Azonban ennél is alapvetőbb ismeret, az web 2.0-ás tartalmak elérése és megosztása, akár tanórai kereteken elül, akár kívül, hiszen ez a kor, amelyben élünk, a digitális kor az információcsere újabb és újabb rendszereit fedezi fel, aknázza ki hatékonysági szempontból a web 2-es eszközöket.
A digitális kompetencia tehát olyan képesség, melyet feltétlenül el kell sajátítania a modern kor tanárának annak érdekében, hogy a saját hatékonyságát növelje, tehát a tanítás és tanulás folyamata minél magasabb színvonalon és minél eredményesebben jöjjön létre. Ennek érdekében számos képességre kell szert tennie a pedagógusnak a digitális kompetencia terén az alapvető felhasználói ismereteken kívül. A tanítás és a tanulás folyamatának alapeleme az információszerzés, kutatás, ismeretek bővítése. Az internet kincsesbánya ilyen szempontból, hiszen számos adatbázis, jegyzettár, könyv és tanulmány áll rendelkezésünkre, nem is beszélve a különböző honlapokról és egyéb web 2-es tartalmakról. Azonban az információszerzés készségéhez szorosan kapcsolódik a kritikai gondolkodás, mint elsajátítandó képesség. A források megbízhatóságának, hitelességének ellenőrzése, az információk eredményes felülvizsgálata az internet, mint információforrás velejárója.
A fenti videó a 'Computational Thinking' címet viseli, mely a 'critical thinking' és a 'computing skills' kifejezések összevonásából jött létre. Tanárként ez az egyik legfontosabb közvetítendő ismeret a diákok felé az IKT kapcsán, amelyet saját magunknak kell először elsajátítanunk, annak érdekében, hogy hiteles forrásokból dolgozhassunk, és hitelesek maradjunk. Fel kell tehát hívnunk a figyelmet a biztonságos és felelősségteljes internethasználatra, a normarendszerre, mely támpontokat nyújt az internet etikus használatához és a források felülvizsgálatára.
A videó a kritikai gondolkodást állítja középpontba, azonban a tanárok legfőbb feladataként a különböző újításokhoz, változásokhoz történő alkalmazkodást jelöli meg. Felhívja például a figyelmet az internethez való hozzáállásunk változására, amely lassan meghódítja a lexikonok és enciklopédiák, ismeretterjesztő könyvek által évszázadokig uralt világot. Az a feladata tehát a pedagógusnak, hogy ezt a fejlődést kövesse, alkalmazkodjon annak érdekében, hogy hálózatokat, tanuló és tanulni akaró közösségeket tudjon építeni a technológia kiaknázásával, ez pedig maga a NAT által meghatározott digitális kompetencia.