Facebook, mint a tanulás platformja
Ehhez a bejegyzéshez a ma Magyarországon legnépszerűbb médiafelületet választottam, mint lehetséges oktatási-nevelési platformot. Talán furcsán hangzik, hogy azt az oldalt, melyet sok iskolában letiltanak az eszközökről, s a telefonhasználat szabályozása során is az egyik legérzékenyebb pont, be lehet emelni az oktatás világába, azonban meggyőződésem, hogy bizonyos tanítási célokhoz pont megfelelő és hatékony lehet.
A projektfeladatokhoz kifejezetten jó felület lehet, például magyarórán akár a Nyugat nemzedékeinek tanításakor létrehozhatunk egy zárt Facebook csoportot, melyben úgynevezett ’Unit’-okat, egyedi feladatokat adhatunk a tanulóknak. Tölthetünk fel fájlokat, podcast-okat, videókat, képeket a feladatokhoz kapcsolódóan, melyek mellé leírásokat is készíthetünk, a résztvevő tanulók pedig kommentelhetik a posztokat, ha nem értenek valamit, vagy kérdésük, megjegyzésük van, de akár a feladatokhoz a „fázistermékeket” is feltölthetik, hogy a tanár számára is nyomon követhető legyen.
Ha a projekt részfeladata például, hogy a csoportok készítsék el a Nyugat egy számát, akár Facebook hírfolyam, akár blog, de hagyományos formában egyaránt, jól használható a felület, hiszen képek, cikkek azonnali megosztására is kiválóan alkalmas. De az egyes íróknak, költőknek saját profilt is kialakíthatnak, de az ilyen anakronisztikus feladatoknál a tanárnak is figyelnie kell arra, hogy ne legyen bántó, trágár vagy tiszteletlen a végeredmény.
A projektmunka Facebookon való feldolgozásának számos előnye lehet a fentiek mellett is. A tanári segítségnyújtás és monitorozás is egyszerűbb, hiszen az egész munkát folyamatában látja, kivéve az egyéni Messenger beszélgetéseket, de a fájlok, részfeladatok feltöltéseinek nagyszerű helyszíne lehet ez a közösségin oldal. Mindig látja az egyes bejegyzéseknél, hogy hányan látták a csoporttagok közül, milyen kérdések merülnek fel, és könnyen tud instruálni, segíteni, ha esetleg elakadnának a munkában. Mindemellett a projekt egyik fő tulajdonsága és fázisa, a bemutatás is megvalósítható a Facebookon, lehet nyilvános oldalakat létrehozni, vagy a projekt zárásakor a zárt csoportot megnyitni, új tagokat invitálni.
Úgy gondolom, érdemes kiaknázni a közösségi média adta lehetőségeket is tanárként, lépést tartani a legújabb trendekben – habár már nem feltétlenül a Facebook számít a legnépszerűbbnek, de nagyon nagy előnye, hogy sokrétűen használható és változatos funkciói vannak, valamint szint minden diák rendelkezik hozzáféréssel. Tehát a jelszó: Haladj a korral a tanteremben is!