Online mérés és értékelés

Egy angol nyelvi dolgozat másképpen

Online feladat: https://forms.gle/SytdMrBBAMLcH8NH9

 

Az alábbiakban egy viszonylag kevéssé kiaknázott lehetőség felé irányítom az olvasóim figyelmét, mégpedig az online értékelés felé. Sokak szkepticizmusa ezzel a műfajjal szemben jogos, hiszen senkinek sem érdeke olyan értékelési formát kialakítani és alkalmazni, mely teret ad a tisztességtelen válaszadásnak, és a puskázás megannyi lehetőségét rejti magában. Viszont szerintem abban egyet tudunk érteni, hogy a tesztelés és értékelés elsődleges feladata nem a jegyosztás és igazságszolgáltatás, hanem a tanulási folyamat eredményességének vizsgálata. Véleményem szerint egy jó dolgozat úgy van összeállítva, hogy nem teljesítménykényszert és stresszt vált ki a tanulókból, hanem azt ők maguk is a tanulási folyamat részének tekintik.

Az és szaktárgyaim, angol és a magyar, különösen alkalmasak lehetnek ilyen mérési rendszerekre, ugyanis úgy gondolom, hogy nem elsősorban a tudás átadása, majd számonkérése a cél ezeken a tanórákon, hanem új szemléletmódok, perspektívák és képességek kifejlesztése, melyeknek a számonkérése során sem lehet kizárólagosan megállapítani egy válaszról, hogy jó-e. Egy online kvíz vagy űrlap alkalmas lehet arra, hogy a saját nézeteit, elképzeléseit közvetítse a tanár felé egy versről, irodalmi műről, problémáról. Ugyanígy, az angol nyelv esetében is nagy segítségünkre lehetnek például a Quizlet szókártyái és játékos tanulást segítő funkciói, melyekkel a diákok felkészülhetnek egy - ugyancsak a Quizlet segítségével történő - szódolgozatra.

Példaként a fenti angol nyelvi tesztet készítettem el, mely egy téma - angol nyelvű kultúrák, a nyelvi és társadalmi különbségek - összefoglalására lehet alkalmas. A Google Forms alkalmazással tehát az egyszerű űrlapból könnyen tesztet tudunk készíteni, mintaválaszok és pontszámok megadásával, melyet a rendszer (ha úgy állítjuk be), automatikusan kijavít és leosztályoz. A fent linkelt példa nem kifejezetten számonkérés, ugyanis csupán néhány kérdéshez rendeltem pontszámokat, ugyanis úgy gondolom, a nyelvi órákon nincsenek jó vagy rossz válaszok. A lényeg, hogy a tanulók használni tudják a nyelvet és gondolkodjanak róla. Erre alkalmas a teszt, melyet 11-12-es évfolyamon töltetnék ki leginkább, tekintve, hogy a téma magába foglalja a különböző variánsait az angol nyelvnek, az ezek közti tudatos különbségtétel pedig összetett feladat.

A teszt a kritikai gondolkodást, az előzetes ismeretek és a saját vélemény előhívását igényli. Található benne audiovizuális feladat, hiszen a Forms lehetővé teszi, hogy képet, linket, videót, hanganyagot stb. szúrjunk be, ezáltal még interaktívabbá és sokrétűbbé téve a tanulást. A hagyományosabb feladatokon kívül a tesztben a tanulóknak maguknak is interakcióba kell lépni aktívan, ugyanis az egyik feladat a podcast készítésébe vezeti be őket, valamint önreflexióra sarkallja a tanulókat.

A "dolgozat" célja tehát nem az, hogy a tanár a teljesítményüket egy érdemjeggyel minősítse, sokkal inkább az, hogy a tanulók otthon is foglalkozzanak a témával, aktív szereplőivé váljanak a tanár-diák diskurzusnak és önmaguk teljesítményét és előrehaladását is értékeljék a tanulási folyamatban. Minderre pedig kiválóan alkalmas a Google űrlapkészítő alkalmazása, de ugyanilyen hatékonysággal tudnánk más online felületeket adaptálni nemcsak a humán tárgyakhoz, hanem bármely tantárgyhoz. Ezért bátorítok minden tanárt és jövendőbeli tanárt, hogy merjen ezekkel kísérletezni!